9 توصیه حرفه ای برای نوشتن توضیحات محصول، که باعث فروش بیشتر می شود

شاید محصولات فوق العاده ای دارید، فروشگاه اینترنتی حرفه ای و زیبایی دارید، شبکه های اجتماعی پرمحتوایی دارید، پس به این ترتیب باید در سفارشات غرق شده باشید! اما به دلایلی، فروش آن قدری که فکر می‌کردید خوب نیست. چرا؟ اولین چیزی که متخصصان eCommerce یا تجارت الکترونیک ما می‌گویند این است که بررسی کنید متن معرفی محصول شما چقدر خوب نوشته شده‌ است. در این نوشته به آموزش نوشتن توضیحات محصول می‌پردازیم.

در حالیکه برای خودتان ممکن است کاملا واضح باشد که محصولات شما جذاب هستند، مشتریانتان به کمی ترغیب بیشتر نیاز دارند. شما به متن معرفی محصول جذابی نیاز دارید تا به مشتری‌ها انگیزه‌ی بیشتری بدهید که خرید کنند. با کلمات درست و لحن دقیق، می‌توانید افزایش قابل توجهی را در فروش سایت‌تان مشاهده کنید.

این نکات را بخوانید و یاد بگیرید که روش نوشتن توضیحات محصولی که بتواند حتی مشتریان بدبین را هم به مشتریان راضی تبدیل کند چگونه است.

۱. خریداران خود را بشناسید

برای نوشتن متن معرفی کالا که بتواند فروش را افزایش دهد، باید شناخت خوبی از کسانی که آن‌ها را می‌خوانند داشته باشید. همه‌ی خریداران به یک شکل فکر نمی‌کنند و وظیفه شما در اینجا این است که وارد مغز بازار هدفتان بشوید و بفهمید می‌خواهند چه چیزی بخرند.

سه فرد متفاوت که همه‌یشان بخشی از مخاطبین هدف شما هستند را طراحی کنید. با سوالاتی از مثل: چند سال دارند؟ در چه حوزه‌ای کار می‌کنند؟ وقت آزادشان را چگونه سپری می‌کنند؟ و برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌یشان چیست؟ شروع کنید. زمانی که این شخصیت‌ها را تشکیل دادید، می‌توانید نقاط مشترک گروه‌هایی که این افراد نماینده‌یشان هستند را پیدا کنید و ببینید کجا به هم نزدیک می‌شوند و چه نگرانی و مشکلات مشترکی با هم دارند. به عبارت دیگر، این اولین قدمی است که باید برای شناختن خریدارانتان بردارید؛ به این ترتیب می‌توانید به نحوی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که باعث می‌شود بلافاصله روی محصولاتتان کلیک کنند.

۲. ارزش محصولتان را مشخص کنید

متن معرفی محصول موفق به خریداران نشان می‌دهد که داشتن و استفاده کردن از این محصول تا چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز و جذاب باشد. بهشان توضیح بدهید که با کلیک کردن روی دکمه‌ی خرید چه چیزی به دست می‌آورند؛ اما این کار را به نوشتن لیستی از ویژگی‌های محصول تبدیل نکنید. شما می‌خواهید بر مزایایی که محصول شما را برجسته کرده است تاکید کنید.

تفاوت بین این دو روش نوشتن توضیحات محصول را برای یک تشک سگ در نظر بگیرید:

 این تشک قابل شستشو از پنبه با کیفیت بالا و پلی استر ساخته شده است. کف با سیلیکون لایه‌لایه شده تا از لیز بودن آن جلوگیری شود. برای سگ‌هایی که بین ۴۰ تا ۹۰ پوند وزن دارند مناسب است.

یک تشک سگ که با دوام است و به راحتی تمیز می‌شود. از مواد با کیفیت عالی ساخته‌شده که باعث می‌شود هر سگی دوست داشته باشد در آن غلت بزند. برای سگ‌های متوسط و بزرگ کاملا مناسب است. طراحی ضد لیزخوردنی که مختص محصول ماست، خانواده شما و سگتان را سالم و سرحال نگه می‌دارد.

هر دو در مورد همان ویژگی‌ها صحبت می‌کنند؛ اما در حالی که اولی با جزئیات صحبت می‌کند، دومی بر ارزش تاکید می‌کند.

۳. بازدیدکنندگان را با کلمات خود تهییج کنید

همانند هر عنصر دیگری در بازاریابی، زبان قوی و انگیزه‌دهنده برای متن معرفی محصول بسیار مهم است. اینگونه فکر کنید که بازدیدکنندگان فروشگاه شما خریداران باتجربه‌ای هستند و ممکن است محصولات شما را به صورت آنلاین با دیگران مقایسه کنند. اگر می‌خواهید محصولتان تاثیر فوری داشته باشد، از کلمات خود برای ایجاد چنین اتفاقی استفاده کنید.

مثلا می‌توانید جواهرات خود را به صورت گوشواره‌ی منحصر به فرد توصیف کنید، اما استفاده از گوشواره‌ی دلربا بسیار قدرتمندتر است. یا وقتی برای یک نوشیدنی شرح محصول می‌نویسید، به جای اینکه آن را نوشیدنی مناسب برای پاستا توصیف کنید، می‌توانید همراهی مناسب برای پاستای شما وصف کنید.

۴. درباره‌ی تصویر محصولتان حرف بزنید

همانطور که همه‌ی صاحبان فروشگاه آنلاین می‌داند، هر محصول باید با تصاویر عالی نمایش داده شود. تصویر و توضیح محصول برای جلب توجه خریدار به یک اندازه مهم هستند. اما نمی‌توانید با آن‌ها به عنوان دو بخش جداگانه رفتار کنید. جادوی واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که تصویر و متن با یکدیگر کار کنند و باعث تقویت همدیگر بشوند. برای متن معرفی کالا، کلماتتان باید در ارتباط با تصویر باشند و در مورد آن حرف بزنند. برای مثال می‌توانید از متن برای توضیح جنبه‌هایی از محصول که در تصویر واضح نیستند استفاده کنید.

۵. به خریداران راه حل بدهید

خریداران با یک نیاز یا یک هدف به فروشگاه آنلاینتان می‌آیند و وظیفه شما این است که آن‌ها را به سمت راه‌ حل هدایت کنید و به نیازهایشان پاسخ دهید. هنگامی که از نیازها حرف می‌زنیم، به محصولاتی که مشکل فوری را حل می‌کنند اشاره نمی‌کنیم؛ مثلا به پرده‌ی حمامی که مانع خیس شدن زمین حمامتان می‌شود. هرچیزی که در این دنیا به فروش می‌رسد از این شیوه تبعیت نمی‌کند؛ اما به هر حال می‌توانید محصولاتتان را به عنوان راه حل معرفی کنید.

برای مثال خریداری که دنبال یک هدفون جدید می‌گردد در واقع مشکلی ندارد. اما خوشحال می‌شود اگر بفهمد که هدفون‌های بی‌نظیر شما تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از گوش دادن به موسیقی را فراهم می‌کنند و با کمترین میزان نشت صدا و بدون از بین بردن کیفیت موسیقی، نیازهایشان را برطرف می‌کند.

۶. اختصاصا برای آن‌ها بنویسید

محصولات شما در خلا ایجاد نشده‌اند. هدف از ساخت آن‌ها این است که توسط افراد واقعی دیده، استفاده و مصرف شوند. متن معرفی کالا باید در مورد این تعاملات صحبت کند و خریداران احتمالی شما را در کانون توجه قرار دهد. آن‌ها قطعا نمی‌خواهند درباره نبوغ به کار رفته در طراحی بالش یا مونتاژ بخش‌های مختلف چراغ‌قوه‌ی شما بشنوند. بلکه می‌خواهند بدانند که این محصولات به شخص خودشان چه سودی می‌رساند.

مطمئن شوید که در متن معرفی محصولاتتان به رابطه‌ی بین محصول و کاربر ارجاع می‌دهید. شما می‌توانید این کار را با صحبت کردن مستقیم با خریدار و به زبان دوم شخص انجام دهید (ماده شوینده‌ای که دست‌هایتان را نرم نگه می‌دارد و به خانه‌ی شما بوی تازگی می‌دهد)، یا می‌توانید از صفاتی استفاده کنید که ارتباط مستقیمی با حالات انسانی دارند.  راحت، نرم، زیبا، خوشایند، طراوت‌بخش، نوازش‌کننده و خنده‌دار از جمله‌ی این صفات هستند

۷. ساده حرف بزنید

یکی از چالش‌های اصلی هنگام نوشتن توصیفات محصول، واضح و مختصر نگه داشتن در عین متقاعدکننده و جدی بودن است. اما راز خوب نوشتن این است که کم و گزیده بگویید. باید فرض را بر این بگذارید که خریداران شما تک تک کلمات را با صبر و حوصله زیاد نمی‌خوانند.

چطور یک مشتری آنلاین باتجربه که آماده است از صفحه‌ی شما بزند بیرون و به یک فروشگاه آنلاین دیگر برود را نگه دارید؟ اول، متن توضیح محصول را به شیوه‌ای بنویسید که بتواند با یک نگاه آن را بخواند و نکات مهمش را بفهمد. از جملات کوتاه با ساختار ساده استفاده کنید و زمانی که نکات فنی و یا مشخصه‌ها را توصیف می‌کنید، از لیست استفاده کنید. دوم اینکه بزرگ‌ترین نقاط قوت محصولاتتان را با قرار دادنشان در ابتدای متن یا در پاراگراف‌های جداگانه، واضح و متمایز نگه دارید. اگر می‌خواهید از این ویژگی‌ها برای شکار کردن توجه خوانندگان استفاده کنید باید بدانید این روش تنها در صورتی کار می‌کند که نقاط قوت بلافاصله قابل تشخیص باشند.

۸. استفاده از داستان‌گویی

به جای نوشتن مانند یک فروشنده، یک داستان‌گو باشید. به خریدارانتان نشان دهید که این محصول چگونه به زندگی آن‌ها وارد می‌شود و کیفیتش را افزایش می‌دهد. باید دنبال این باشید که تخیلات خوانندگان را به دست آورید و به آن‌ها در تجسم یک سناریوی واقعی از زندگی روزمره که محصولتان در آن وجود دارد کمک کنید.

فرض کنیم که شما می‌خواهید یک محظفه‌ی قهوه به آن‌ها بفروشید. ارائه‌ی جزئیات مواد و ابعاد و رنگ‌ها را رها کنید. به مشتریانتان در این باره بگویید که این محفظه‌ی قهوه باعث می‌شود هر لیوان قهوه‌ای که در روز می‌خورند تازه و معطر باشد؛ برایشان توضیح دهید که این محفظه روی هر قفسه‌ای از آشپزخانه زیبا خواهد بود. تصویری در ذهنشان ایجاد کنید که در یک آشپزخانه‌ی زیبا ایستاده‌اند و یک فنجان قهوه در دست دارند؛ زیرا در مجموع بازاریابی، گفتن داستان‌هایی است که مشتریانتان می‌خواهند بشنوند.

۹. برای سئو بهینه‌سازی کنید

یک راز کوچک در مورد متن معرفی کالا وجود دارد: آن‌ها نه تنها برای فروش خوبند، بلکه می‌توانند رتبه‌ی سایت شما را در موتورهای جستجو بالا ببرند. راه‌های هوشمندانه‌ی جا دادن کلمات کلیدی مناسب در متن توضیح محصول را برای افزایش دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو پیدا کنید.

در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در ذهن خود داشته باشید:

  • طبیعی باشید: نمی‌توانید توصیف محصول خود را به یک مجموعه از کلمات کلیدی تبدیل کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود گوگل جریمه‌یتان کند، بلکه باعث ناراحتی خریدارانتان هم می‌شود و به اعتباری که پیششان دارید ضربه‌ای جدی وارد می‌کند.
  • از کلمات کلیدی‌ای درست استفاده کنید: از کلماتی استفاده کنید که خریداران وقتی می‌خواهند به محصولاتتان دست پیدا کنند واقعا از آن‌ها استفاده می‌کنند. از عبارات خاصی استفاده کنید که لازم نباشد با نتایج حاصل از جستجوهای عبارات گسترده‌تر رقابت کنید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
نظر شما چیست؟