از چه کانال هایی می توان برای سایت و استارتاپ بازاریابی کرد؟


برای هر کسب و کار اینترنتی، کانال های بازاریابی مختلفی برای جذب مشتری وجود دارد. بعد از مصاحبه با بیش از چهل بنیان گذار موفق و تحقیقات بسیار، کشف کردیم که استارتاپ ها از طریق نوزده کانال مختلف، موفق به جذب مشتری می شوند. بسیاری از استارتاپ های موفق، کانال های متعددی را آزمایش کردند تا بالاخره به کانالی رسیدند که بهتر از همه برایشان جواب میدهد.

به روش های کسب مشتری، «کانال های جذب» می گوییم؛ کانال های بازاریابی و توزیعی که استارتاپ یا سایت شما می تواند از طریق آن، جذب یا رشد مشتری واقعی را به دست آورد.

ما دو موضوع گسترده را از طریق تحقیقات خود کشف کردیم. اول این که اکثر بنیان گذاران تنها استفاده از کانال های جذبی را در نظر می گیرند که در حال حاضر با آن آشنا هستند یا کانال هایی که فکر می کنند به دلیل نوع محصول یا شرکتشان باید از آن استفاده کنند. بدین معنی که تعداد بسیار زیادی از استارتاپ ها بر کانال های یکسانی تمرکز می کنند و راه های امیدبخش دیگر را نادیده می گیرند. اما در واقع، معمولا کانال هایی که کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند، بهترین بازدهی را دارند.

دوم این که پیش بینی بهترین کانال جذب کار دشواری است. شما میتوانید بر اساس اطلاعات و تجربیات خود حدس هایی بزنید، ولی تا زمانی که شروع به آزمایش نکنید، به سختی می توان گفت کدام کانال در حال حاضر برایتان از همه بهتر است.

حین بررسی کانال های جذب، تمام سعی خود را بکنید تا آنها را به عنوان گزینه هایی بی ربط به شرکت خود نادیده نگیرید. هر کانال جذب برای استارتاپ ها و سایت هایی از هر نوع و در هر مرحله جواب داده است. همان طور که گفته شد، کانال مناسب، اغلب یک کانال کمتر استفاده شده است. از کانالی استفاده کنید که رقبای شما آن را نادیده گرفته اند و آن وقت می توانید به سرعت رشد کنید، در حالی که آنها درجا می زنند.

در این مقاله این کانال های جذب را معرفی می کنیم. البته در هر مورد توضیح کوتاهی داده شده است که در آینده در مقالات جداگانه آن ها را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

تبلیغات آنلاین

هدف قرار دادن وبلاگ ها

استارتاپ های محبوب مانند کد آکادمی، مینت و ردیت همه با «هدف قرار دادن وبلاگها» کار خود را آغاز کردند. 

با پیاده سازی یک استراتژی برای تبلیغات از طریق وبلاگ ها، می توانید مشتریان زیادی را جذب کنید. کافیست تعدادی از وبلاگ های مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید و از راه های مختلف با آن ها همکاری داشته باشید. به عنوان مثال می توانید به ازای هر مشتری که از سمت وبلاگ آن ها به سایت شما می آیند، صاحب وبلاگ را در درصدی از سود شریک کنید. یا اینکه تبلیغ خود را به سادگی در این وبلاگ ها قرار دهید.

خود وبلاگ ها نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شود. می توانید از وبلاگ های پربازدید تجاری شروع کنید یا اینکه با وبلاگ های شخصی که طرفدارانی دارند کار را شروع کنید.

 

آوازه خواهی

آوازه خواهی، هنر انداختن نامتان بر سر زبان ها از طریق رسانه های سنتی مانند روزنامه ها، مجلات، رادیو و تلویزیون است. ما با جیسون کینکید، نویسنده سابق تک کرانچ، در مورد ارتباط با رسانه ها و چگونگی شکل دادن روابط با خبرنگاران مصاحبه کردیم (کاری که اغلب استارتاپ ها آن را به صورت اشتباه انجام میدهند). همچنین با رایان هالیدی، استراتژیست رسانه و نویسنده کتاب پرفروش «به من اعتماد کن، دروغ می گویم»، صحبت کردیم تا یاد بگیریم استارتاپ ها چگونه می توانند به بهترین شکل از فضا و چشم انداز رسانه ای امروزی، که به سرعت در حال تغییر است، برای به دست آوردن جذب استفاده کنند.

روابط عمومی غیرمتعارف

روابط عمومی نامتعارف، دخیل کردن کارهای خارق العاده مثل برگزاری نمایش های تبلیغاتی برای جلب توجه رسانه ها است. همچنین ارائه سرویس های عجیب و غیر منتظره برای مشتریان یکی دیگر از روش های استفاده از این کانال است.

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو به شرکت ها اجازه میدهد تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو، خود را در معرض دید افراد قرار دهند. ما با متیو موناهان از شرکت اینفیکشن، که سابقا مالک سایت آرشیوز دات کام بود و بعدها این سایت را به قیمت 100 میلیون دلار به آن سستری دات کام فروخت، مصاحبه کردیم تا یاد بگیریم که آرشیوز چگونه برای رشد خود، در درجه اول بر بازاریابی موتورهای جستجو تکیه کرد.

تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تبلیغات نمایشی

تبلیغ در سایت های محبوب مانند ردیت، يوتيوب، فیسبوک، توئیتر و صدها سایت تخصصی دیگر می تواند راه قدرتمند و مقیاس پذیری برای رسیدن به مشتریان جدید باشد. در این فصل، نیکیل ستی، بنیان گذار پلتفرم تبلیغات اجتماعی ادپتلی، در مورد جذب از طریق تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تبلیغات نمایشی صحبت می کند.

تبلیغات آفلاین

تبلیغات آفلاین عبارت است از تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تابلوهای تبلیغاتی بیلبورد، روزنامه و مجله و همچنین تبلیغات کاغذی و سایر تبلیغات محلی. این تبلیغات به جمعیتی می رسد که هدف قرار دادن آنها به صورت آنلاین سخت تر است، مانند سالمندان، مشتریانی که کمتر از تکنولوژی سر درمی آورند و رهگذران. تعداد کمی از استارتاپ ها از این کانال استفاده می کنند، و این یعنی رقابت کمتری برای بسیاری از این مخاطبان وجود دارد. ما با جیسون کوهن، بنیان گذار دبلیو پی انجین و اسمارت بیر سافت ور در مورد تبلیغات آفلاینی که برای به دست آوردن مشتری استفاده کرده است، صحبت کردیم.

بهینه سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) یعنی این که کاری کنید تا وب سایت شما در صفحه نتایج جستجوی برخی عبارات خاص، نشان داده شود. ما با رند فیشکین از ماز (رهبر بازار نرم افزارهای سئو) مصاحبه کردیم تا اطلاعاتی در مورد بهترین شیوه ها برای جذب مشتری از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو کسب کنیم. پاتریک مک کنزی، بنیانگذار اپوینمنت ریمایندر نیز برای ما توضیح داد که خودش چطور از بهینه سازی موتورهای جستجو برای به دست آوردن مقدار زیادی ترافیک بسیار هدفمند به قیمت ارزان استفاده می کند.

بازاریابی با سئو

بازاریابی محتوا

بسیاری از استارتاپ ها وبلاگ دارند. با این حال، اکثر آنها از وبلاگهای خود برای جذب مشتری استفاده نمی کنند. ما با ریک پر یالت، بنیان گذار آنبونس و سم پاگان، یکی از بنیانگذاران آکی کیوپید صحبت کردیم تا یاد بگیریم چطور وبلاگهای آنها کسب و کارشان را دگرگون کرد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و کسب درآمد است. ما با کالین ندر کورن، بنیان گذار استارتاپ بازاریابی ایمیلی کاستومر مصاحبه کردیم تا در مورد این که استارتاپ ها چگونه می توانند بیشترین نتیجه را از این کانال جذب به دست آورند، بحث کنیم.

مهندسی به عنوان بازاریابی

بهره گیری از منابع مهندسی، یک راه بسیار پر استفاده و رایج برای جذب مشتری است. شرکت های موفق با توسعه و ساخت میکرو سایتها، ويجتها و ابزارهای رایگان، هر ماه هزاران نفر را جذب می کنند. ما از دارمش شاه، بنیان گذار هاب اسپات پرسیدیم چگونه توانست از طریق مهندسی به عنوان بازاریابی و با ابزارهایی مانند مارکتینگ گریدر، دهها هزار مشتری برای هاب اسپات به ارمغان آورد.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی به مفهوم جذب مشتری جدید از طریق تشویق مشتریان فعل برای معرفی شما به سایرین است. ما با اندرو چن، کارشناس بازاریابی ویروسی مشاور در شتابدهنده 500 استارتاپس، در مورد تکنیک های بازاریابی ویروسی و عواملی که به ویروسی شدن استارتاپ های بزرگ منجر شده اند، مصاحبه کردیم. همچنین با آشیش کوندرا از شرکت مای زامانا صحبت کردیم. او در مورد استفاده اش از بازاریابی ویروسی برای رشد از 100000 کاربر به بیش از 4 میلیون نفر در کمتر از یک سال توضیحاتی ارائه داد.

viral marketing

توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار، روند ایجاد روابط استراتژیکی است که هم به نفع استارتاپ شما و هم به نفع شریکتان است. پاول انگلیشه، بنیان گذار و مدیر عامل کایاک دات کام در مورد تأثیر مشارکت اولیه کایاک با AOL صحبت کرد. با سرمایه گذار خطرپذیر، کریس فرالیک نیز مصاحبه کردیم که تلاش های او در زمینه توسعه کسب و کارش در هاف دات کام، عامل مهمی در خرید 350 میلیون دلاری شرکت توسط eBay بود. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه معاملات را سازماندهی نموده، شرکای تجاری استراتژیک پیدا کنید، یک خط توسعه کسب و کار بسازید و به شرکای بالقوه نزدیک شوید.

فروش

مقوله فروش در درجه اول بر ایجاد فرآیندهایی برای تبادل مستقیم محصول با پول متمرکز است. ما با دیوید اسکاک از ماتریکس پارتنرز، مصاحبه کردیم تا نظر او را در مورد این که چگونه بهترین شرکت های نرم افزاری، فرآیندهای فروش پایدار و مقیاس پذیر ایجاد می کنند، بدانیم. دیوید چهار شرکت مختلف را به شکل موفقی تأسیس و بعدتر سهامشان را در بورس عرضه عمومی کرده است. همچنین نگاهی به نحوه پیدا کردن مشتریان اولیه و موفقیت در مذاکرات فروش داشتیم.

برنامه های مشارکتی

شرکت هایی مانند هاست گیتور، گوددی و اسپراوت سوشال برنامه های مشارکتی قدرتمندی دارند که به آنها اجازه داده است تا به شیوه ای مقرون به صرفه به صدها هزار مشتری دست پیدا کنند. ما با کریستوفر جونز، بنیان گذار شبکه مشارکتی پپرجم مصاحبه کردیم تا یاد بگیریم چگونه یک استارتاپ می تواند به بهترین شکل از این کانال بهره ببرد. همچنین با مانیش سٹی صحبت کردیم تا بفهمیم بازاریابان مشارکتی چگونه تصمیم می گیرند که کدام محصولات را ترویج کنند تا برخی از استراتژی های مورد استفاده شان را یاد بگیریم.

پلتفرم های موجود

تمرکز بر پلتفرم های موجود به معنی تمرکز رشد شما بر یک مگاپلتفرم مانند فیس بوک، توئیتر یا آپ استور و جذب برخی از صدها میلیون کاربر آنها برای استفاده از محصول شماست. الكس پاچیکووا، از اعضای تیم مؤسس اورنوت، توضیح داد که چگونه تمرکز آنها بر اپ استور اپل، میلیون ها مشتری برایشان به ارمغان آورد.

نمایشگاه های تجاری

نمایشگاه های تجاری فرصتی برای شرکت ها در صنایع خاص به منظور نشان دادن آخرین محصولاتشان است. ما با برایان رایلی از شور استاپ، یک استارتاپ نوآور در زمینه ترمز دوچرخه، مصاحبه کردیم تا بفهمیم چگونه در یک نمایشگاه تجاری، به مشارکتی دست پیدا کرد که به بیش از بیست هزار فروش منجر شد و رویکرد آن برای به دست آوردن جذب در هر رویداد چه بود.

رویدادهای آفلاین

حمایت یا اجرای رویدادهای آفلاین، از گردهمایی های کوچک تا کنفرانسهای بزرگ، می تواند یک راه اصلی جذب مشتری باشد. ما با راب والینگه، بنیان گذار میکروکنف، صحبت کردیم تا در مورد نحوه اجرای یک رویداد فوق العاده گفتگو کنیم.

سخنرانی ها

اریک رایس، نویسنده کتاب پرفروش استارتاپ ناب، به ما گفت که چگونه از سخنرانی برای قرار گرفتن در صدر لیست پرفروش ترین ها، در عرض یک هفته پس از انتشار کتاب خود استفاده کرده است. همچنین با دن مارتل، بنیان گذار کلاریتی نیز مصاحبه کردیم تا یاد بگیریم چطور به بهترین شکل ممکن از یک رویداد سخنرانی استفاده کنیم، یک سخنرانی بسیار جذاب ارائه دهیم و استارتاپ خود را در چنین سخنرانی هایی معرفی کنیم.

جامعه سازی

شرکت هایی مانند ویکی پدیا و استک اکسچنج با تشکیل جوامع پرشور در اطراف محصولات خود، رشد کرده اند. جف آتوود از استک اکسچنج، در مصاحبه با ما به تفصیل توضیح داد که چگونه جامعه ی استک آورفلو را ساخت؛ جامعه ای که بزرگترین مخزن سؤالات مفید برنامه نویسی و پاسخ آنها در طول تاریخ را ایجاد کرده است.

در مقالات آینده ورتکس وب، در مورد هر کدام از این موارد توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

خواندن مطالب زیر برای شما مفید است


نظرات