در قسمت اول چگونه استراتژی بازاریابی محتوایی داشته باشیم، درباره تعریف و انواع بازاریابی محتوایی و همچنین درباره داستان گویی در محتوا و برنامه ریزی بازاریابی محتوایی صحبت کردیم. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم درباره روشی به نام “بازی سازی” به هدف بازاریابی و همچنین نحوه توزیع محتوا صحبت کنیم.
توزیع محتوا
از طریق یک سری ابزارها و روشهایی میتوان توزیع محتوا انجام داد. این ابزار ها و روش ها کمک بسیار بزرگی به بازاریابی محتوایی شما می کند.
ابزارهای توزیع محتوا برای بازاریابی محتوایی:
- بازبینی یک پست بلاگ در قالب یک اینفوگرافی یا ویدئو و بازنشر آن
- ارسال لینک بلاگ پست از طریق ایمیل به کاربران
- تبدیل محتوا به یک ارائه در قالب Slideshare
- استفاده از یک شبکه برای ارسال لینک مقالات در آن (مانند وبسایت بالاترین)
- استفاده از انجمنها
- اشتراک گذاری مقالات در لینکدین
- ارائه پست در قالب یک فایل صوتی
- استفاده از پینترست که مزیت بصری دارد
- استفاده از شبکههای کشف محتوا که محتوا را در وبسایتهای مختلف به کاربر پیشنهاد میدهند
- مجموعههایی که اخبار شما را در وبسایتهای دیگر نمایش میدهند. (مانند اخبار رسمی)
- استفاده از توئیتر برای به اشتراک گذاری مطالب
- استفاده از فیس بوک برای به اشتراک گذاری مطالب
- استفاده از تجربیات اشخاص شناخته شده در زمینه برند و کسب و کار شما و نقل از آنها
- استفاده از کانالهای تلگرامی برای به اشتراک گذاری مطالب
- ارسال مقالات در وبلاگهای دیگر برای انتشار (Guest Blogging)
- میکروبلاگ معرفی وبلاگ و کسب و کارتان (مانند ویرگول)
بازی سازی
از بازی سازی یا به اصطلاح Gamification برای جذب مشتری استفاده میشود. کسب و کارها از بستر بازی برای ایجاد انگیزه برای کاربران استفاده میکنند که با بیزینسها در تعامل باشند. در بازی سازی میتوان با استفاده از رقابت برای کاربران انگیزه ایجاد کرد. جوایز بازیها هم میتوانند ساده باشند. به عنوان مثال میتوان از کد تخفیف برای استفاده در بیزینس استفاده کرد.
مزایای بازی سازی:
- ایجاد انگیزه خواهد کرد
- باعث ایجاد تعامل بین کاربر و برند خواهد شد
- یک ارتباط عمیق بین کاربر و برند ایجاد مینماید که به ارتباط طولانی مدت نیز تبدیل خواهد شد
ریسکهای بازی سازی:
از جمله ریسکهای بازی سازی میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر بازی طرح و ایده خوبی نداشته باشد میتواند برای برند بار منفی ایجاد کند.
چطور بازی سازی را شروع کنیم؟
- ایده اولیه سادهای داشته باشیم
- خلاقیت داشته باشیم
- قابل گسترش باشد
- طوری طراحی شود که در گروه مخاطبان ایجاد انگیزه و رقابت کند
- به اهداف بازاریابی نزدیک و مرتبط باشد
عناصر بازی سازی در استراتژی بازاریابی:
- کاراکتر اصلی که بازی را انجام میدهد و در بازی حضور دارد.
- قسمتهایی که در بازی که مراحل بازی را راهنمایی میکنند. (در برخی بازیها وجود ندارند و در برخی بازیهای دیگر یک کاراکتر خاص برای این کار طراحی شده است.)
- کاراکترهایی که مانع موفقیت در بازی میشوند.
- عواملی که از طریق آنها میتوان موفقیت در بازی را به اشتراک گذاشت.
- پاداشهایی که به شرکتکنندهها داده میشود.
- جمعآوری اطلاعات شرکتکنندگان
- جریان و سناریو خود بازی که باید هوشمندانه طراحی شوند. به عنوان مثال بازی نباید خیلی زود به اتمام برسد و جریان بازی باید ادامه دار باشد.
نظر شما چیست؟