آموزش مبانی بازاریابی اینترنتی: ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ 1

ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺍﺳﺖ. ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﻤﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻭﻳﮋﮔﯽ، ﺗﺮﮐﻴﺒﯽ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ مقاله ﺑﻪ ﺭﻭﺵ‌ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﮔﻨﺠﺎﻧﺪ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ.

ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﮏ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺩﻗﻴﻖ ﺍﺳﺖ. ﺳﺘﺎﺩﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﺰﺍﺣﻤﺖ ﻧﮑﻨﻨﺪ.

ﮐﻠﻴﺪ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺘﺎﺩ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﯽ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﻴﺮﯼ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮏ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﻴﺮﯼ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﺮﺍﻓﻴﮏ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ‌ﻫﺎ ﻳﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﻨﺪ. ﺍﻳﻦ مقاله ﺑﻪ ﺗﺎﮐﺘﻴﮏ‌ﻫﺎﻳﯽ ﻣﯽ‌ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ.

ﺍﺻﻄﻼﺣﺎﺕ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺍﺳﺎﺳﯽ بازاریابی موبایلی

ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﺒﺤﺚ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﺻﻄﻼﺣﺎﺕ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ‌ﯼ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺁﺷﻨﺎ ﺷﻮﻳﻢ.

– فور ﺟﯽ (4G): ﻧﺴﻞ چهارم ﺳﻴﺴﺘﻢ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ. ﺷﺒﮑﻪ‌ﻫﺎﯼ 4G ﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺷﺒﮑﻪ ﺭﺍ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻃﻴﻒ ﻭﺳﻴﻊ‌ﺗﺮﯼ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺷﺒﮑﻪ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ.

– ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ (:(Application ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ‌ﻳﺎﺑﻨﺪ. ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺻﻄﻼﺣﺎ «ﺍَﭖ» ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ.

– ﺑﻠﻮﺗﻮﺙ ((Bluetooth: ﻳﮏ ﭘﺮﻭﺗﮑﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺑﯽ ﺳﻴﻢ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ‌ﻫﺎ.

– ﮐﺪﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺭﺍﻳﺞ (CSC): ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻳﺎ ﮐﺪﻫﺎﯼ ﻭﻳﮋﻩ‌ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﭘﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﯼ SMS ﻳﺎ MMS ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻪ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﭼﻴﺰﯼ ﺩﺭ ﻋﻮﺽ ﺁﻥ ﭘﻴﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

– ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺳﺎﺯﯼ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﯽ (Geo-Targeting): ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺳﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯽ ﺑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﮑﺎﻥ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﯽ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺧﺎﺹ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪ ﻣﮑﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

– ﺳﺮﻭﻳﺲ ﭘﻴﺎﻡ ﭼﻨﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ (MMS): ﻓﺮﻣﺘﯽ ﺍﺯ SMS، ﮐﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻋﮑﺲ، ﺻﺪﺍ ﻳﺎ ﻭﻳﺪﺋﻮﻫﺎﻳﯽ ﺑﺎ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﯽ ﺳﻴﻢ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺷﻮﻧﺪ.

– ﮐﺪ QR: ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺎﺭﮐﺪ ﺩﻭ ﺑﻌﺪﯼ ﻧﻴﺰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﮐﺪﻫﺎ ﺑﺎﺭﮐﺪﻫﺎﻳﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﮑﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ (ﺑﺎ ﻋﮑﺲ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﮐﺪ). ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻧﻈﻴﺮ ﺁﺩﺭﺱ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻳﺎ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺗﻠﻔﻦ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

– ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺗﮑﻤﻴﻠﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ (USSD): ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﻮﺷﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺗﻠﻔﻦ GSM ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﺸﺴﺖ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻋﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

– ﭘﺮﻭﺗﮑﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺑﯽ ﺳﻴﻢ (WAP): ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﻫﺎﯼ ﻓﻨﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﺵ‌ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺑﯽ ﺳﻴﻢ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ) ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭﺻﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ.

بازاریابی تلفن همراه

ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﻴﺮﯼ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ

ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮏ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ، ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺘﺎﺩﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﻫﻢ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ، ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﮔﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺑﯽ ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﺎﻧﺎﻟﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ، ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻭ ﭘﺨﺶ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﻴﺰ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﻴﻦ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻫﻴﭻ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﺭﮎ ﺩﻗﻴﻘﯽ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻫﺪﻑ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺴﺖ. ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺣﺮﻳﻢ ﺧﺼﻮﺻﯽ، ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﺭﻭﺩﯼ‌ﻫﺎﯼ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ‌ﺗﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ.

ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﭘﻴﺎﻡ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺏ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺑﺎﻳﻠﯽ ﺷﺎﻣﻞ SMS، MMS، USSD ﻭ ﺑﻠﻮﺗﻮﺙ/ﺑﯽ ﺳﻴﻢ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﻧﺎﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺟﺪﻳﺪﺗﺮ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺁﻥ، ﮐﺪﻫﺎﯼ QR، ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻭ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺳﺎﺯﯼ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﯽ، ﺭﻭﺵ‌ﻫﺎﻳﯽ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺟﺬﺏ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻓﺰﺍﻳﻨﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﯽ‌ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﺷﺒﮑﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﻭ ﺷﺒﮑﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻧﻤﺎﻳﺸﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻧﻤﺎﻳﺸﯽ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﻣﯽ‌ﻳﺎﺑﻨﺪ.

ﮔﻔﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﻧﻴﺰ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﻣﺎﻳﻞ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺳﺘﺎﺩ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺳﺘﺎﺩﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ ﻣﻮﺑﺎﻳﻠﯽ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﺎﺯﯼ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ

ﻭﻳﮋﮔﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮏ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺗﻌﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺩﻫﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺁﻥ ﻭﻳﮋﮔﯽ‌ﻫﺎ ﻭ ﭼﻨﺪ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻴﻢ.

ﭘﻴﺎﻡ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻳﺎ SMS

ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﻴﺎﻡ ﮐﻮﺗﺎﻩ (SMS) ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﮐﻞ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺗﺨﻤﻴﻦ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۹ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻨﺞ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﺣﺪﻭﺩ ۶.۱ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﭘﻴﺎﻡ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺪﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۳ ﺑﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۱۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﭘﻴﺪﺍ کرد (mobiThinking 2011). ﺍﻳﻦ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺎﺩﻩ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﮐﺎﺭﺁﻣﺪ‌ﺗﺮﻳﻦ ﮐﺎﻧﺎﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺍﺳﺖ.

ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻃﻮﻝ ﭘﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ۱۶۰ ﮐﺎﺭﺍﮐﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﭘﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ‌ﺗﺮ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﭘﻴﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻫﻢ ﻧﻮﺷﺖ.

ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻳﮏ ﮐﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﺎ ﺑﺮﻋﮑﺲ ﭘﻴﺎﻡ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﮐﺮﺩ.

ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻠﻔﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺕ SMS ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﯽ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﻮﺏ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺪﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﭘﻴﺎﻡ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺩﺍﺩ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﯽ ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺻﻔﺤﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ.

ﻣﺤﺒﻮﺑﻴﺖ ﭘﻴﺎﻡ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ (ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ، ﭘﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﯼ ﻓﻮﺭﯼ ﻳﺎ ﭼﺖ، ﻓﻴﺲ‌ﺑﻮﮎ، ﺗﻮﻳﻴﺘﺮ ﻭ ﺍﻳﻤﻴﻞ) ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻡ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺍﺭﺟﺢ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺭﺳﺎﻝ ﭘﻴﺎﻡ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ (B2B) ﻧﻴﺰ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭﻩ ﺍﺳﺖ: ﺑﺎﺯﭘﺨﺸﯽ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻫﺎ، ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ‌ﻫﺎﯼ ﭘﻴﺎﻣﮑﯽ ﻳﺎ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﯼ، ﺍﺯ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺣﺴﺎﺏ.

ﭘﻴﺎﻡ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯼ (B2C) ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺭﺳﺎﻧﺪ. ﺍﻃﻼﻋﻴﻪ ﺗﺮﺍﮐﻨﺶ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻧﮑﯽ، ﺑﻠﻴﺖ‌ﻫﺎ ﻳﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭘﻴﺎﻣﮏ ﺑﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺭﺳﺎﻧﺪ.

ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﮏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻟﻴﺴﺖ ﺷﻤﺎﺭﻩ‌ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺍﻳﻦ ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﺎﻣﮏ ﺑﻔﺮﺳﺘﻴﺪ. ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺎﺑﺮﺍﺗﯽ ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺿﻤﻴﻨﻪ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻫﺮﭼﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﻴﺎﻣﮏ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺮ ﭘﻴﺎﻣﮏ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﮐﺪﻫﺎﯼ QR

ﮐﺪﻫﺎﯼ QR ﺭﺍﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺸﺮﺩﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﻣﺰﮔﺸﺎﻳﯽ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﮐﺪﻫﺎﯼ QR ﻳﮏ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﮐﺸﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﺭﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﮐﺪﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻳﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ ﻣﻔﻴﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﮐﺪﻫﺎﯼ QR ﺭﻭﺵ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﻳﮏ ﮐﻠﻴﮏ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﮔﻮﺷﯽ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺩﺍﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﮐﺪﻫﺎ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺗﻠﻔﻦ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺩﺭﺱ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻳﮏ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺗﻤﺎﺱ ﻭ ﮐﻮﭘﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺳﺎﺯﯼ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﻧﺪ. ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺰﺍﻳﺎﯼ ﻫﻴﺠﺎﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﮐﺪﻫﺎﯼ QR ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺷﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺁﻓﻼﻳﻦ ﻭ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﻳﮏ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﭼﺎﭖ ﺷﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﺭﮐﺪﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺘﺘﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ.

qr کد

ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﮐﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻔﻴﺪ ﺭﺍ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺷﺖ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ.

ﺩﺭ ﻳﮏ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ IBM،‌ ﺑﺎ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۳۲۰۰۰ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ۷۵ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺗﺮﻳﻦ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺑﺎﻳﻠﺸﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ. ﻭ ۶۱ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﺍﺕ ﺷﺨﺼﯽ ﻭ ﭼﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﻮﺩ،‌ ﻭﻗﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺮﺩﻩ ﻓﺮﻭﺵ ﺻﺮﻑ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ (ﺑﻮﺭﺍﻥ،‌۲۰۱۰).

ﺗﺮﮐﻴﺐ ﺗﮑﻨﻴﮏ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺭﻭﺵ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺵ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﻴﺮﯼ ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﮑﺎﻥ ﻣﺰﺍﻳﺎﯼ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻔﻴﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻳﮏ ﺩﮐﺘﺮ ﻣﺤﻠﯽ، ﻧﺰﺩﻳﮏ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺩﮐﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻧﻘﺸﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻣﺤﻠﯽ ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮐﻨﺪ. ﺗﺮﮐﻴﺐ ﮐﺪﻫﺎﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻳﺎ ﮐﺪﻫﺎﯼ QR ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﭼﺎﭘﯽ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﮐﺪ QR ﺩﺭ ﻳﮏ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﻳﺎ ﺩﺭ ﻳﮏ ﭘﻮﺳﺘﺮ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﮐﻮﭘﻦ ﺗﺨﻔﻴﻒ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻳﮏ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺧﺮﺩﻩ ﻓﺮﻭﺷﯽ ﻣﺤﻠﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻣﺤﻠﯽ ﺗﺮﮐﻴﺐ ﺷﻮﺩ، ﭼﻴﺰﻫﺎﯼ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

ﺍﮔﺮ ﻳﮏ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﻮﻉ ﮔﻮﺷﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ،‌ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺳﺘﯽ، ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺳﻔﺎﺭﺷﯽ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﮑﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﻫﺪ.

مطالب زیر را حتما بخوانید
نظر شما چیست؟