ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺩﺭﻭﻧﮕﺮﺍ: ﺍﺻﻮﻝ ﺧﻠﻖ ﻳﮏ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﺨﺶ

ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺁﻣﻮﺧﺘﻴﻢ، ﻣﺘﺪﻭﻟﻮﮊﯼ ﺍﻳﻨﺒﺎﻧﺪ ﻣﺎﺭﮐﺘﻴﻨﮓ ﺑﺮ ﺍﺻﻞ ﻣﺸﺘﺮﯼ‌ﻣﺪﺍﺭﯼ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ و باید یک ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺑﺨﺶ ارائه دهد. ﻳﻌﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﮐﺎﺭ، ﻣﺸﺘﺮﯼ ﻣﺤﻮﺭ ﮐﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ ﺭﺍﺿﯽ‌ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻞ‌ﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻳﮏ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻳﮏ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍﺿﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﮔﻴﺮﺩ.

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ، ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍﺿﯽ، ﺑﻪ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﺒﻠﻴﻎ‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺟﺬﺏ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺗﺎﺯﻩ‌ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﺜﻼ ﻳﮏ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﻳﺎ ﻳﮏ ﺗﻌﻤﻴﺮﮔﺎﻩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍﺿﯽ ﻫﺴﺘﻴﺪ، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻳﻦ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻨﺎﻳﺎﻥ‌ﺗﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻴﺪ.

ﺑﻴﺸﺘﺮ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪﻩ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺟﺬﺏ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭﺗﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺁﺷﻨﺎﻳﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭ ﮐﺎﻻ ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ.

ﺳﻪ ﺳﺘﻮﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺍﺿﯽ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: 

  • ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺪﻓﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﺮﺳﻨﺪ.
  • ﺩﺭ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻴﺪ.
  • ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺑﺮﻭﻳﺪ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ‌ﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ.

ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺪﻑ، ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﮏ ﺩﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﮐﻞ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ‌ﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ! ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺩﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ‌ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻳﮏ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﻮﺩ.

ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﺑﺎﻻﻳﯽ ﺍﺯ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ، ﻓﺮﻭﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺿﻌﻒ ﺑﺨﺶ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ.

happy-customer

ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺭﺿﺎﻳﺖ‌ﻣﻨﺪﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻳﮏ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻋﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ. ﻳﻌﻨﯽ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻳﮏ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﻫﻢ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻮﺛﺮ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﮐﺎﺭﺳﺎﺯ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ‌ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ‌ﺷﺎﻥ ﻧﻮﺁﻭﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻫﻢ ﮐﺎﻻ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺭﻭﺷﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻴﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻮﺁﻭﺭﺍﻧﻪ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﻭ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺻﺤﺒﺖ ﺩﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﺳﻌﯽ ﺩﺭ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯﯼ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺩﺭﻭﻧﮕﺮﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺁﻥ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺗﻴﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺟﺪﻳﺪ، ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﻭ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺭﺍ ﺑﮕﺬﺍﺭﻧﺪ. ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺪﺍﻡ ﺩﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﻬﻢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺮﺳﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭﺷﻤﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺗﻴﻢ، ﺑﺎﻳﺪ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺷﺎﺩ ﻭ ﺭﺍﺿﯽ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺍﮔﺮ ﮐﺎﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ.

ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺭﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺭﻗﺒﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺻﺪ ﮐﻨﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﻳﮏ ﺭﺍﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﺎﻟﯽ ﻭ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻳﮏ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ‌ﻫﺎﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ‌ﺗﺎﻥ ﻧﻈﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻭ ﺗﻼﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺿﺎﻳﺖ‌ﻣﻨﺪﺳﺎﺯﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺍﺩﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﺒﻨﺪﻳﺪ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺎﺕ‌ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

اﻳﻦ مقاله، ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺎﻳﺎﻧﯽ ﺍﺯ مجموعه مقالات ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺩﺭﻭﻧﮕﺮﺍ (Inbound Marketing) ﺍﺳﺖ.

مطالب زیر را حتما بخوانید
نظر شما چیست؟