تماس

آموزش مبانی بازاریابی اینترنتی: ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ 1


ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ‌ﻫﺎ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻭﺏ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻭﺏ ﺭﺍ ﻧﻤﺎﻳﻪ ﺳﺎﺯﯼ/ﺍﻳﻨﺪﮐﺲ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻟﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ. «ﺟﺴﺘﺠﻮ» ﻳﺎ «ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﯽ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺟﺴﺘﺠﻮ» ﺍﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

«ﮔﻮﮔﻞ»، «ﻳﺎﻫﻮ!» ﻭ «ﻣﺎﻳﮑﺮﻭﺳﺎﻓﺖ ﺑﻴﻨﮓ» ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﮔﻮﮔﻞ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻣﺪﻩ ﺩﺭ ﮊﻭﺋﻴﻪ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۱، ﮔﻮﮔﻞ ۸۵.۷۲ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍﺳﺖ.

ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺳﺨﻦ ﻣﻴﮕﻮﻳﻴﻢ، ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﻳﻢ:

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻃﺒﻴﻌﯽ

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻳﮏ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻟﻴﺴﺖ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﺻﻔﺤﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ (ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ) ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺎﻟﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﯽ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺍﺭﮔﺎﻧﻴﮏ/ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ (ﻭ ﺣﻔﻆ) ﮐﻨﻨﺪ. ﺭﺷﺪ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﮔﻮﮔﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮏ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻟﮕﻮﺭﻳﺘﻢ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺁﻥ، ﮐﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ، ﻟﻴﻨﮏ ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻬﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺩﻩ‌ﺑﻨﺪﯼ ﺑﺎﻻ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ Search Engine Optimization ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ.

search results

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﭘﻮﻟﯽ

ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﭘﻮﻟﯽ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ PPC ﻳﺎ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺑﻪ ﺍﺯﺍﯼ ﻫﺮ ﮐﻠﻴﮏ ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺷﺎﻣﻞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻟﻴﻨﮏ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻟﻴﻨﮏ‌ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺗﺒﻠﻴﻎ‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺗﺒﻠﻴﻎ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻓﻀﺎ ﻣﺰﺍﻳﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺭﻭﯼ ﺁﮔﻬﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻠﻴﮏ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﭘﻮﻝ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺁﮔﻬﯽ‌ﻫﺎﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺑﻪ ﺍﺯﺍﯼ ﮐﻠﻴﮏ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺟﺬﺏ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻋﻤﺪﻩ ﺩﺭﺁﻣﺪﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺟﺴﺘﺠﻮﻫﺎﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﺍﺳﺖ.

google ppc

در تصویر بالا، ﻣﺘﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻳﮏ ﻧﺸﺎﻥ ﺯﺭﺩ Ad ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻳﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻠﻴﮏ ﮐﻨﺪ ﮔﻮﮔﻞ ﻣﺒﻠﻐﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺒﻠﻴﻎ‌ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

 ﮔﻮﮔﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮﮔﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻴﺎﻭﺭﺩ. ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﮔﻬﯽ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﺩﻻﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻳﮏ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺏ

ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻳﮏ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻭﺏ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺏ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ. ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ:

۱- ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻳﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﭘﺲ ﻋﻼﻗﻪ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﻋﮑﺲ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺳﻨﺘﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻴﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺷﻤﺎ ﻋﻼﻗﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ.

۲- ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﯽ ﮐﺎﻣﺴﮑﻮﺭ، ۹۵ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺍﻭﺕ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۷ ﺍﺯ ﻳﮏ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ.

۳- ﺻﻨﻌﺖ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ. ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﻪ ﺻﺪ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﻣﻴﺮﺳﺪ. ﺁﻣﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﻗﺎﻡ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۱۳۱ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺩﺳﺎﻣﺒﺮ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۹ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۴ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ، ۱۷۵ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﻭ ۲.۹ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺖ.

۴- ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﻳﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﻳﺪ. ﺍﮔﺮ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﮐﻪ ﻭﺑﺴﺎﻳﺘﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺗﺮﺍﻓﻴﮏ ﺩﺳﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﻮﺩ. ﺁﻣﺎﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺗﺎ ۳۰ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺑﻴﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﻦ ﺷﺶ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻭﻝ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳﻬﻢ ﮐﻠﻴﮏ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ (Eyetools).

۵- ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﻟﻴﺴﺖ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺫﻫﻨﯽ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺪ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻳﮏ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺑﺎ ﺗﺮﺍﻓﻴﮏ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮ ﺑﺎ ﺭﺗﺒﻪ ﺑﺎﻻ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻭﺏ ﺍﻏﻠﺐ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﻧﺪ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ. ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺷﻬﺮﺕ ﺑﺮﻧﺪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺗﺎ ۲۲۰% ﺷﻬﺮﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ.

۶- ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﭘﮋﻭﻫﺶ‌ﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۷۱ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺒﻴﻌﯽ (ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﻮﻟﯽ) ﺩﺍﺭﻧﺪ.

۷- ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﭼﺮﺧﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﮐﻨﻴﺪ. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﺮﻳﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻳﮏ ﭼﺮﺧﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭼﺮﺧﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﺎ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﯽ‌ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ. ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪﻫﻴﺪ، ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﻳﺪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻴﮕﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﭼﺮﺧﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺍﺳﺖ.

۸- ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻳﮏ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺻﻔﺤﻪ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﻣﺮﻭﺭﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﺍﻏﻠﺐ، ﺻﻔﺤﻪ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﻳﮏ ﻣﺮﻭﺭﮔﺮ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﯼ ﻳﮏ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺩﺭﺱ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺭ ﺁﺩﺭﺱ، ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﺩﺭﺱ ﻳﮏ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

Related image

ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ

ﺍﺻﻄﻼﺣﺎﺕ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺍﺳﺎﺳﯽ

– ﻣﺘﻦ alt

ﺍﻳﻦ ﻳﮏ ﻭﻳﮋﮔﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ HTML ﺍﺳﺖ. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻳﮏ ﻋﮑﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺯ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻴﻢ، ﻳﮏ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻳﺎ ﻳﮏ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻫﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﮑﺲ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻴﻢ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻟﻴﻠﯽ ﻋﮑﺲ ﻗﺎﺑﻞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﺒﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻋﮑﺲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﻴﺴﺖ

– ﻣﺘﻦ ﻟﻨﮕﺮ ((Anchor text

ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺯ ﻣﺘﻨﯽ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻟﻴﻨﮏ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.

– ﺑﮏ ﻟﻴﻨﮏ ((Backlink

ﺗﻤﺎﻡ ﻟﻴﻨﮏ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻭﺏ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻧﺪ. ﻫﺮ ﻟﻴﻨﮏ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﮏ ﻟﻴﻨﮏ ﻳﺎ ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎﯼ ﺑﻴﺮﻭﻧﯽ ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ. ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﮏ ﻟﻴﻨﮏ‌ﻫﺎ ﺭﻭﯼ ﺭﺗﺒﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺍﺭﺩ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻫﺮﭼﻘﺪﺭ ﺑﮏ ﻟﻴﻨﮏ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﮐﻨﻴﺪ!

– ﺑﺮﭼﺴﺐ ﻋﻨﻮﺍﻥ ((Heading Tags

ﺑﺮﭼﺴﺐ‌ﻫﺎﯼ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺭ HTML ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺗﻴﺘﺮ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﭼﺴﺐ‌ﻫﺎ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺸﻮﻧﺪ. ﺍﻋﺪﺍﺩ ﻧﺸﺎﻥ‌ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ H1 ﭘﺮﺍﻫﻤﻴﺖ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺮﭼﺴﺐ ﺍﺳﺖ.

– ﻟﻴﻨﮏ ((Hyperlink

ﻟﻴﻨﮑﯽ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺻﻔﺤﻪ ﻭﺏ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﺑﺎ ﮐﻠﻴﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﻭﺏ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﻳﺪ.

– ﺗﻨﺎﻭﺏ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﻠﻴﺪﯼ ((Keyword  Frequency

ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺩﻓﻌﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻳﮏ ﮐﻠﻤﻪ ﻳﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

– ﻋﺒﺎﺭﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ((Keyword Phrase

ﺩﻭ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﻳﮏ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻳﮏ ﮐﻠﻤﻪ، ﺑﺮﺍﯼ ﻳﮏ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﮕﻴﺮﺩ.

– ﺻﻔﺤﻪ ﻫﺪﻑ ((Landing Page

ﺻﻔﺤﻪ‌ﺍﯼ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﺎ ﮐﻠﻴﮏ ﺭﻭﯼ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻳﺎ ﭘﻮﻟﯽ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺻﻔﺤﺎﺗﯽ  ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺟﺬﺏ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﮐﻠﻤﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

– ﺑﺮﭼﺴﺐ ﻣﺘﺎ ((Meta Tag

ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺑﺮﭼﺴﺐ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻭﺏ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﭼﺴﺐ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﭼﺴﺐ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺎ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﻣﺘﺎ (Title)، ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ (Description) ﻭ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ (Keywords) ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ.

– ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺩﻫﻨﺪﻩ ((Referrer

ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺘﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﮏ ﻟﻴﻨﮏ ﻳﺎ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﯽ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺳﺎﻳﺖ ﺍﺭﺟﺎﻉ‌ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻣﯽ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ.

Robot.txt –

ﻧﺎﻡ ﻳﮏ ﻓﺎﻳﻞ ﺩﺭ ﺳﺮﻭﺭ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺍﻳﻦ ﻓﺎﻳﻞ ﻣﯽ‌ﻧﻮﻳﺴﻴﺪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺭﺍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﮐﻪ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﻫﺪ.

– ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ Usability

ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻌﻴﺎﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﯼ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮﺵ ﺍﺳﺖ. ﺳﺎﻳﺖ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻋﺎﻟﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺧﻴﻠﯽ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎﻳﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯﺷﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ.

ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻟﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻳﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﺩﻗﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ:

  • ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ Relevance ﻳﻌﻨﯽ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
  • ﺍﻫﻤﻴﺖ Importance ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺎﻻﻳﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
  • ﻣﺤﺒﻮﺑﻴﺖ Popularity ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ.
  •  ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ Trust ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ  ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
  • ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ Authority ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺳﺌﻮ (SEO)، ﮐﻪ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺍﺭﮔﺎﻧﻴﮏ ﻳﺎ ﻃﺒﻴﻌﯽ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﺷﺎﻣﻞ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺭﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪﯼ‌ﻫﺎ ﺑﺎﻻ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﺍﺯﺍﯼ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺗﯽ ﺩﺭ ﮐﺪ HTML، ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮﺱ‌ﺗﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺻﻔﺤﻪ (On Page factors) ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﻧﺎﻣﻨﺪ. ﺳﺌﻮ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺧﺎﺭﺝ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﯼ (Off Page factors) ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻟﻴﻨﮏ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺑﻪ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻟﻴﻨﮏ ﺑﻪ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ، ﺷﺎﻣﻞ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ WebPR، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺌﻮ ﺧﺎﺭﺝ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ.

ﺳﺌﻮ ﺭﻭﺷﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻳﮏ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺌﻮ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺳﺌﻮ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺟﺴﺘﺠﻮﺳﺖ. ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺭﻭﺷﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻓﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﺮﺩ:

  • ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ
  • ﻳﮏ ﻟﻴﺴﺖ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ
  • ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺪﻑ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ
  • ﻣﺤﺒﻮﺑﻴﺖ ﻟﻴﻨﮏ

Image result for seo wallpaper

ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻭﺏ‌ﺳﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ

ﺩﻭﻣﺎﻧﻊ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ:

  1. ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻓﻨﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﻮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪ.
  2. ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺏ‌ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺍﻭﻝ.

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻓﻨﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭﺏ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ.

ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ﺍﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻢ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﻢ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ‌ﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﻟﻴﻨﮏ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﻭﻝ ﻭﺑﺴﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺻﺮﻑ ﻭﻗﺖ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮔﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺘﻮﯼ ﺑﺸﻮﺩ.

ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﻻﺗﯽ ﭘﻴﺶ ﮐﻪ ﺑﻴﻦ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮﮔﺮ ﺍﺧﺘﻼﻓﯽ ﭘﻴﺶ ﻣﻴﺎﻳﺪ. ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺭﺍ ﻓﺪﺍﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﮑﻨﻴﺪ. ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺑﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻓﻨﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻀﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺟﺴﺘﺠﻮﮔﺮ ﻭﺑﺴﺎﻳﺘﻬﺎﻳﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﻓﻠﺶ Flash ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﺳﺎﻳﺘﻬﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﻣﺪﺭﻥ‌ﺗﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ HTML5 ﻃﺮﺍﺣﯽ ﮐﻨﻴﺪ.

ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﻳﺪ ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﺍﻭﻝ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺍﺳﺖ. ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﺒﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﻣﺪﺭﻥ‌ﺗﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺷﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.

خواندن مطالب زیر برای شما مفید است


نظرات