کانال های بازاریابی اینترنتی چه چیز هایی هستند؟


بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ به تمام روش های بازاریابی می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت انجام می شود. کسب و کار ها از طریق کانال های بازاریابی اینترنتی مانند موتور های جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل و سایت هایشان با کاربران و مشتریان خود در ارتباط هستند تا بتوانند کسب و کار خود را رونق دهند.

با این که همین حالا اینترنت بین مردم بسیار رشد فراوانی کرده است، اما این آمار هنوز هم در حال افزایش است. آمار افرادی که به طور پیوسته در روز از اینترنت استفاده می کنند، نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل خرید های آنلاین نیز افزایش بسیار زیادی داشته است و تاثیر بازار آفلاین را کمتر کرده است.

بازاریابی یعنی شما بتوانید با مخاطب خود در زمان درست و مکان درست ارتباط برقرار کنید. این یعنی شما با آن ها در جایی که قرار دارند، یعنی اینترنت، ارتباط برقرار کنید. پس بازاریابی اینترنتی روش هایی است که به صورت آنلاین انجام می شود.

اینترنت مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی شامل تعداد زیادی از تاکتیک ها و کانال هایی است که مشتریان احتمالی خود را پیدا و جذب سایت می کنید. این مشتریان در جایی از اینترنت هستند و وظیفه شماست که آن جا را پیدا کنید.

بازاریاب های اینترنتی از ابتدا به طور کاملا واضح می دانند که هدف چه چیزی است و سپس بر اساس آن هدف یک کمپین بازاریابی را طراحی می کنند.

به عنوان مثال یک بازاریاب محتوا، مجموعه مقالاتی را تولید می کند که باعث هدایت کاربر به انجام هدف شود. بازاریاب شبکه های اجتماعی کمک می کند که این مقالات تولید شده، از روش های رایگان و یا پولی در فضای مجازی دیده شود. یا بازاریاب ایمیلی نیز ممکن است یک کمپین ایمیل مارکتینگ طراحی کند تا کاربران را به سمت هدف هدایت کند.

در ادامه با برخی از تاکتیک ها و کانال های بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ) آشنا خواهید شد.

1. سئو

همه مردمی که از اینترنت استفاده می کنند، با استفاده از موتور های جستجو مانند گوگل دنبال چیزی که می خواهند می گردند. مردم با استفاده از موتور های جستجو دنبال اطلاعات یک برند، محصول یا سرویس خاصی می گردند و 59 درصد جستجو کنندگان، هر ماه یک کسب و کار مورد نظر خود را پیدا می کنند تا نیاز خود را رفع کنند.

سئو شامل موارد زیادی می باشد. مواردی مانند تحقیق برای کلمات کلیدی، فعالیت های سئو داخلی و خارجی، لینک سازی داخلی و خارجی و … از این موارد هستند.

2. بازاریابی محتوا

محتوا قلب هر کمپین بازاریابی است و اصلی ترین عنصری است که همیشه و در همه نوع شرایط بازار، مفید باقی می ماند. با تولید محتوای مفید، با کیفیت و مرتبط، وب سایت شما شاهد ترافیک بالایی از مخاطبان اصلی و هدفمند شما خواهد بود که تعداد زیادی از آن ها مشتریان احتمالی شما را شامل می شوند.

73 درصد بازاریاب های اینترنتی در کسب و کار های اینترنتی B2B، تمرکز خود را در بازاریابی محتوا افزایش داده اند.

محتوا می تواند متن، عکس، ویدئو یا هر نوع فرمت دیگری که مردم در کسب و کار شما به دنبال آن هستند باشد.

3. بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی قطعا یکی از فوق العاده ترین چیز هایی است که در عرصه دیجیتال اتفاق افتاده است. کسب و کار ها و بازاریاب می توانند به کمک شبکه های اجتماعی برند سازی خود را انجام دهند و محصولات و سرویس های خود را معرفی کنند.

از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی، کسب و کارها می توانند به مشتریان بالقوه خود دست پیدا کنند و با آن ها ارتباط مستقیم داشته باشند تا سعی کنند آن ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند.

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی به شدت رو به افزایش است. همچنین شرکت های بزرگ نیز هر ساله بودجه بیشتری را برای بخش بازاریابی شبکه های اجتماعی کنار می گذارند.

نکته مهمی که باید در این نوع بازاریابی مد نظر داشته باشید این است که بسته به نوع کسب و کار خود، شبکه اجتماعی درستی را انتخاب و روی آن کار کنید. البته می تواند چندین شبکه اجتماعی انتخاب شود اما برای مخاطبان هر نوع شبکه اجتماعی تولید محتوا کنید.

برخی از شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، گوگل پلاس و … می باشند.

4. پرداخت به ازای کلیک (PPC)

پرداخت به ازای کلیک یا همان PPC یک نوع روش افزایش سریع ترافیک سایت می باشد که شما به ازای هر کلیک کاربر که وارد سایت شما می شود، هزینه ای را پرداخت می کنید. رایج ترین سیستم PPC گوگل ادوردز است که به شما اجازه می دهد که برای کلمه کلیدی مورد نظر شما، شما را در صدر نتایج گوگل قرار دهد. در این سیستم شما می توانید بودجه ای روزانه یا هفتگی مشخص کنید تا بودجه خود را کنترل شده خرج کنید.

برخی دیگر از تبلیغات PPC در فیسبوک، توییتر و لینکدین نیز هستند که البته در ایران چندان کاربردی ندارند.

5. همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

اگر شما بخواهید مخاطبان و مشتریان بیشتری داشته باشید، باید افرادی را به عنوان نماینده خود در سایر مکان ها داشته باشید. پیاده سازی چنین کاری در محیط وب امکان پذیر است. فقط باید سیستم همکاری در فروش در سایت خود پیاده سازی کنید.

به این صورت افراد به عنوان نماینده شما لینکی را دریافت می کنند و آن را تبلیغ می کنند و به ازای هر خریدی که از طریق آن شخص انجام شود، درصدی به عنوان کمیسیون به به او تعلق می گیرد.

آمازون چندین سال قبل سیستم همکاری در فروش خود راه اندازی کرد و توانست فروش خود را چند برابر کند. اخیرا دیجی کالا نیز سیستم همکاری در فروش خود را راه اندازی کرده است.

6. تبلیغات Native

تبلیغات نیتیو بر اساس محتوا انجام می شود. بدین صورت که تبلیغ یا محتوایی در صفحه ای نمایش داده می شود که موضوع آن محتوا به محتوای تبلیغاتی نیز مرتبط است. به این صورت احتمال جذاب بودن محتوا برای کاربر بسیار زیاد می شود و بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت.

تبلیغات فیسبوک یا اینستاگرام را نیز می تواند جزو این دسته قرار داد.

7. اتوماتیک سازی بازاریابی

بسیاری از موارد بازاریابی اینترنتی را می توان یک بار ساخت و دیگر به صورت اتوماتیک کار بازاریابی را انجام داد. وقتی شما قرار است ایمیل مارکتینگ انجام دهید، نیازی نیست هر بار خودتان ایمیل ها را ارسال کنید. کار هایی که تکراری هستند را می توانید اتوماتیک کنید تا در وقت خود صرفه جویی کنید.

به عنوان مثال در مورد بازاریابی ایمیلی می توانید تاریخ ارسال ایمیل ها را تنظیم کنید یا کمپین بسازید. در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز می توانید پست های خود را زمان بندی کنید و به صورت اتوماتیک پست ها را ارسال کنید.

8. بازاریابی ایمیلی

هر کسب و کار باید اطلاعات مخاطبان خود مانند تلفن تماس و ایمیل را داشته باشد. این مخاطبان مشتریان احتمالی هستند که به مرور تبدیل به مشتری می شوند.

شما با ارسال ایمیل و پیام های مستمر (البته بدون ایجاد مزاحمت) اعتماد مخاطب را جذب می کنید. این پیام ها نیز باید شامل اطلاعات مفید برای کاربر باشد.

انواع مختلف ایمیل ها شامل موارد زیر هستند:

  • ایمیل خبرنامه
  • ایمیل های ترغیب کاربر به انجام کاری مانند دانلود فایل
  • ارسال کد های تخفیف یا هدایا در مناسبت های مختلف
  • ارسال محتوا و نکات مفید در حوزه فعالیت سایت و کاربران

9. تبلیغات نمایشی

مردم در اینترنت از بلاگ ها، سایت ها، انجمن هایی که برای آن ها جذاب و مفید است دیدن می کنند. بازاریاب ها می توانند از این نوع سایت ها استفاده کنند و تبلیغات خود را داخل آن ها قرار دهند تا مخاطبان مورد نظر خود را به سایت خودشان هدایت کنند. البته همانطور که می دانید تبلیغ شما باید در سایتی قرار بگیرد که به حوزه فعالیت کسب و کار شما مرتبط است.

این نوع تبلیغات می تواند بنر، متن، ویدئو و محتوا های دیگری باشد که به صفحه مورد نظر شما (صفحه فرود) در سایت شما لینک شده است.

تبلیغات نمایشی

10. روابط آنلاین (Online PR)

داشتن ارتباطات همیشه لازم است و به پیشرفت شما در هر حوزه ای کمک می کند. در محیط آنلاین نیز همین موضوع صادق است و به عنوان یک کانال بازاریابی می توان استفاده کرد. شما با در ارتباط بودن با سایت ها، بلاگ ها، اشخاص و شبکه های اجتماعی فعال مرتبط با حوزه خود، می توانید برند سازی بهتری انجام دهید.

11. بازاریابی جاذبه ای یا درون گرا (Inbound Marketing)

می توان گفت که این نوع بازاریابی، شامل بیشتر موارد گفته شده در بالا است. چرا که تعریف این مدل بازاریابی این است که کاربر به سراغ شما می آید. به عنوان مثال شخصی سوالی را جستجو می کند و به سایت شما هدایت می شود. یا شما ممکن است کتابی داشته باشید که شخصی به شخص دیگری امانت می دهد و آن شخص به دلیل محتوای خوب جذب سایت و برند شما می شود و خرید هایی را انجام می دهد.

پس در این روش تاکتیک هایی پیاده می شود که شما به طور مستقیم دنبال مشتری نیستید، بلکه مشتریان شما را پیدا می کنند.

نتیجه گیری:

در این مقاله به معرفی 11 کانال بازاریابی اینترنتی پرداختیم. شما نیز برخی از آن ها را باید تست کنید و نتیجه را ببینید و اگر مناسب بودند ادامه دهید. اما برخی از آن ها به طور مستمر و قطعی باید در کسب و کار شما پیاده سازی و انجام شود.

اگر دقت کرده باشید تمام این موارد به محتوا مربوط می شوند. یعنی شما ابتدا باید تولید محتوای خوبی داشته باشید تا بتوانید از سایر کانال های بازاریابی نهایت استفاده را ببرید. هیچوقت فراموش نکنید که محتوا پادشاه است!

خواندن مطالب زیر برای شما مفید است


نظرات