وقتی که شما برند تلگرام، نایک و حتی رستورانهای معروف را در سطح شهر یا مکانهای دیگر مشاهده میکنید، بلافاصله تصویری از آن شرکت و یا محصولی که ارائه میدهد در ذهن شما ایجاد میشود. این پیوند مستقیم که در ذهن شما ایجاد میشود، مدرک زندهای از قدرت برند است. این شرکتها هویت خود را با یک برند ایجاد کردهاند و آنها توانستهاند به هدف خود در این زمینه دست یابند. شما با برند هر شرکت میتوانید درست مثل یکی از بستگان، آن را تشخیص دهید.
در این مقاله، ما به شما یاد میدهیم که چطور هویت برند خود را ایجاد کنید؛ که تأثیر واقعی بر روی مخاطبین شما داشته باشد. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه مفهوم هویت برند را در کسبوکار خود ادغام کنید و چگونه وقتی متونی را مینویسید و آن را در شبکههای اجتماعی یا وبسایت خود منتشر میکنید، به آن توجه داشته باشید. در ادامه گامهایی برای ایجاد هویت برند و تبدیل شدن آن به واقعیت آورده شده است.
هویت برند چیست؟
هویت برند یک بخش اساسی از مسیر کسبوکار برای موفقیت است. هویت برند در واقع اهداف، چشماندازهها و ارزشهای کسبوکار و همچنین مخاطبین موردنظر و هویت آنها را در خود جای میدهد. درست مثل افرادی که هویت خود را از طریق لباسهایی که میپوشند، موسیقی که گوش میدهند و دوستانی که با آنها سر و کار دارند نشان میدهند. اینها همه نشان دهندهی اهمیّت بالای هویت برند برای یک کسبوکار موفق است.
چگونه هویت برند خود را تعریف کنیم؟
گامهای عملی در فرآیند ساخت هویت برند وجود دارد، اما قبل از این که شما به بخشهای مربوط بروید، باید مقداری کار مفهومی انجام دهید. هدف از کارهای زیر کمک کردن به شما است تا هویت برند خود را بسازید. با این دانش، شما میتوانید یک برند قوی با یک هویت روشن و ثابت بسازید.
لحن برند خود را پیدا کنید
وقتی در مورد لحن صحبت میکنیم، منظور ما این است که شخصیت کسبوکار شما را نشان دهد. پیدا کردن لحن مناسب برای برند شما یک مأموریت چالش برانگیز است که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. در ادامه توضیحاتی آورده شده است که شما را در مسیر درست قرار میدهد:
سعی کنید یک مکالمه ایدهآل با مشتری را تصور کنید، گفتگویی که در آن همه چیز درست همان طور که برنامهریزی کردهاید انجام شود و مشتری عاشق برند شما شده و همیشه برند شما در ذهن او باقی بماند. یک مکالمهی موفق چگونه باید انجام شود؟ احساسات شما در زمان توضیح کسبوکار خود به مشتری چگونه خواهد بود؟ کدام واژههای کلیدی میتوانند اثربخشی بیشتری داشته باشند؟ حال یک قدم جلوتر میرویم، گفتگویی را تصور کنید که مشتری شما پس از آن میخواهد با دوست خود داشته باشد. چگونه برند شما را توضیح و تأیید خواهد کرد؟ از چه واژگانی برای توصیف کار شما استفاده خواهد کرد؟ کار کردن بر روی این سؤالات به شما کمک میکند تا متوجه شوید چه لحنی، حالتی و رفتاری را میخواهید در برند خود نشان دهید.
تعریف ارزشهای اصلی برند
برای اینکه یک برند موفق داشته باشید نیاز دارید اهداف دیگری بهجز سود مالی را در نظر بگیرید. نه اینکه منفعت مالی در کار نباشد! هر چه باشد پول هدف نهایی هر کسبوکاری است؛ اما برندها یک ارتباط واقعی با مخاطبین خود را در زمانی ایجاد میکنند که بتوانند ثابت کنند که به چیزی بزرگتر اعتقاد دارند.
ارزش افزوده را که مردم از برند شما دریافت میکنند مشخص کنید. شاید کسبوکار شما آنها را قادر میسازد تا بهترین لباس خود را بپوشند و اعتماد به نفس بیشتری دریافت کنند. یا با انتخاب محصولات پایدار از محیط زیست حمایت کنند. شاید خدمات شما میتواند آنها را به سمت آرامش هدایت کند. یا یک شب در رستوران شما فرصتی برای لذت بردن در کنار خانواده و دوستان را ارائه میدهد. لیستی از این مقادیر اساسی تهیه کنید که کسبوکار شما میتواند تبلیغ کند و دربارهی چگونگی اتصال آنها به صدای برند خود فکر کنید.
داستان و چشمانداز خود را توسعه دهید
مردم با داستانهای انسانی ارتباط برقرار میکنند. ایجاد هویت برند در اطراف یک داستان به شما کمک میکند در یک سطح عمیقتر با مخاطبین خود تعامل داشته باشید. ما در مورد نوشتن خلاقانه در اینجا صحبت نمیکنیم. کاری که شما باید انجام دهید این است که از دیدگاه خاص خود به عنوان یک فرد یا یک شرکت در یک روش معتبر و قابل اعتماد با مخاطبین ارتباط برقرار کنید.
دو دیدگاه وجود دارد که شما باید در داستان خود قرار دهید. اوّل تمرکز بر روی شما: چه چیزی باعث شد که شما اقدام کنید و شرکت خود را راهاندازی کنید؟ امیدوار هستید با آن به چه چیزی دست یابید؟ دومین دیدگاهی که شما باید در نظر بگیرید تمرکز بر روی مخاطبین خود است: کسبوکار شما متناسب با کدام قسمت زندگی آنها است؟ چه چیزی به آنها ارائه میدهید و چگونه تعاملات خود را با آنها در نظر میگیرید؟ این داستان به مانند یک نقاشی باید به قدری واضح باشد که مشتری به راحتی بتواند آیندهی برند شما را متصور شود.
چگونه هویت برند خود را طراحی و ایجاد کنیم؟
با تکمیل تحقیقات آمادهسازی، گام بعدی ترجمه نتایج نظری به اقدامات عملی است. این میتواند از طریق چند روش انجام شود. مهمترین بخش هر کسبوکار موفق طراحی است. هیچ راهنمایی برای ساخت یک برند بدون تأکید بر طراحی کامل نیست. ظاهر و احساسی که وبسایت شما به مخاطبین منتقل میکند جزء کلیدی هویت برند است و شما باید با دنبال کردن این مراحل توجه ویژهای به بُعد بصری داشته باشید. ما در ورتکس وب نیز قبل از شروع طراحی سایت، با مشتری در مورد هویت برند او صحبت می کنیم تا اطلاعات کافی را برای طراحی سایت استاندارد و صحیح از نظر برند سازی داشته باشیم.
درک کنید که چه نوع طراحی مناسبتر است
بیایید به فکر کردن به برند خود به عنوان یک فرد ادامه دهیم. قبلاً شما شخصیت، لحن صدا و آنچه که مخاطبین به آن اعتقاد داشتند را تعریف کردید. حالا، وقت آن است که روی حس مدگرایانهی آنها تمرکز کنید. آیا برند شما سعی دارد یک ظاهر حرفهای و پر زرق و برق ارائه کند؟ یا شاید یک سبک قدیمی که تازه مُد شده داشته باشد. ترکیب رنگها به چه صورت خواهد بود؟ البته پاسخ به این سؤالات ربطی به ترجیحات شخصی شما ندارد. اینها در مورد بیان تصویری هویت برند شما است.
یک لوگو ایجاد کنید که همه چیز را میگوید
لوگوی تجاری برای هویت برند شما به همان اندازهی نام کسبوکار اهمیت دارد. شما میخواهید که لوگو، ماهیت برند شما را در یک تصویر به یاد ماندنی ثبت کند. پس نباید خیلی این مسئله را دست کم بگیرید و سعی کنید که از یک طراح حرفه ای که علاوه بر کار با ابزار ها، دید خوبی نسبت به خلق برند داشته باشد، استفاده کنید.
رنگها و نوع قلم خود را انتخاب کنید
فونتها و رنگها عناصر پایهای هستند که در طراحی برند شما مورد استفاده قرار میگیرند. آنها در ایجاد احساسی که در برند خود میخواهید، بسیار اهمیت دارند و به همین دلیل است که شما باید آنها را با دقت انتخاب کنید.
توجه: این مراحل تمام آن چیزی را که شما برای برند خود از نظر بصری میخواهید پوشش نمیدهد. گامهای یاد شده فقط قسمت کوچکی از فعالیت عملی است که شما باید در راستای ایجاد احساس مناسب از نظر دیداری در مخاطبین خود ایجاد کنید.
گام بعدی در چگونگی ایجاد هویت برند متونی است که با آن با مخاطبین خود ارتباط برقرار میکنید. متن برای برند به اندازهی جنبههای بصری برای ساخت هویت برند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگه شما خودتان را به عنوان یک نویسندهی بزرگ نمیدانید بهتر است نگاه خود را نسبت به آن تغییر دهید. در این صورت شما میتوانید نبوغ ادبی درونی خود را کشف کنید.
انتخاب شعار مناسب
اگر مجبور بودید برند خود را فقط در چند کلمه توصیف کنید، چه خواهید کرد؟ شعار یک شرح کوتاه دربارهی شرکت شما و آنچه که ارائه میدهد است. علاوه بر کوتاه بودن، این شعار باید جذاب و فریبنده باشد. هدف از آن جذب افراد برای تعامل بیشتر با برند شما است. قسمت زیرکانهی انتخاب شعار این است که سادگی و جذابیت را با هم داشته باشد.
روایت برند خود را بنویسید
قسمتی را که در آن داستان و تصویر برند خود را توسعه دادهاید به خاطر داشته باشید. برای اینکه روایتگری شما تأثیر بیشتری بر روی مخاطبین داشته باشد باید فعالیت فیزیکی را هم به آن اضافه کنید. برای اینکه بتوانید مشتریان و مخاطبین بالقوه را درگیر کنید باید یک روایت قانع کننده و فریبنده را به اشتراک بگذارید. توصیه ما این است که در ذهن خود تصویری از برند مورد نظر ایجاد کنید و یک نسخهی کوتاه در چند کلمه و یک پاراگرام برای موقعیتهای مختلف بازاریابی تهیه کنید.
ساخت یک وبلاگ
نوشتن وبلاگ میتواند واقعاً باعث تقویت برند و ایجاد هویت برند شود. وبلاگها به شما آزادی خلاقانهی بیشتری نسبت به اغلب ابزارهای بازاریابی میدهد. شما میتوانید از لحن شخصی بیشتری استفاده کنید و بسیاری از فعالیتهای پشتپردهی کسبوکار خود را نشان دهید. به عبارت دیگر، این یک روش قدرتمند برای ارتباط دادن هویت برند شما با مخاطبین است.
گام نهایی در چگونگی ایجاد هویت برند بازاریابی است. بازاریابی به دو صورت آنلاین و آفلاین صورت میگیرد. شما در کسبوکار خود باید از تمامی گامهای یاد شده استفاده کنید تا در بازاریابی به موفقیت برسید.
چیزی که برای شما مناسب است
تمام تلاشهایی که برای بازاریابی انجام میشود ممکن است برای تمام شرکتها خوب کار نکند. برای همسو کردن بازاریابی با برند خود، باید بهدرستی درک کنید که کدام فعالیتها باعث رشد برند شما میشود و کدام میتواند به آن صدمه بزند. برای مثال، بسیاری از نامهای تجاری از فعالیتهای مکرر در اینستاگرام لذت میبرند. کسبوکارهایی که بیشتر دارای محتوا هستند تا جلوههای بصری، در این محیط کمتر موفق خواهند بود و شاید تلاشهای بازاریابی خود را در جای دیگری مانند LinkedIn به کار گیرند.
همیشه در دسترس باشید
بسترهای آنلاین راههای متعددی برای توسعه هویت برند شما ارائه میکنند. زمانی که یک وبسایت ایجاد میکنید، کانالهای رسانههای اجتماعی خود را راهاندازی میکنید یا خبرنامههای ایمیلی ارسال میکنید، شما با استفاده از این ابزارها ارتباط پیوستهای با مخاطبین خود ایجاد میکنید و از تمام مشخصههایی که تاکنون دربارهی آن صحبت کردهایم استفاده میکنید، از صدای برند خود گرفته تا رنگبندی خاصی که برای کسبوکار انتخاب کردهاید. بازاریابی آنلاین نیز روشی انعطافپذیر و پویا است که اجازه میدهد تا فضای زیادی برای آزمایش و بهبود وجود داشته باشد و هزینهها معمولاً در مقایسه با بازاریابی آفلاین کمتر است.
بررسی فرصتهای بازاریابی آفلاین
به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد بازاریابی آنلاین ما بهشدت برای ساخت هویت برند پشت آن ایستادهایم. بااینحال، این بدان معنا نیست که شما باید کاملاً دنیای آفلاین را فراموش کنید. ترفند این است که درک کنید چه نوع موقعیتهای آفلاینی برای اهداف شما مناسب هستند. برای برخی از شرکتها، حمایت از تیمهای ورزشی میتواند کاملاً با برند آنها هماهنگ باشد. برای دیگران، شرکت در همایشها و جلسهها میتواند شرایط بهتری را برای بازاریابی آفلاین آنها ایجاد کند. چشمهای خود را در برابر فرصتهای جدید باز نگه دارید، امّا همیشه یک راهبرد منحصربهفرد داشته باشید.
نکات کلیدی که باید در ذهن داشته باشید
ثبات داشته باشید
ثبات در برند بسیار مهم است. اگر دائماً از یک لوگو، ترکیب رنگ یا لحن منحصربهفرد برند خود استفاده نکنید در بهترین حالت یک هویت تصادفی خواهید داشت.
ساده باقی بمانید
مخاطبین خود را در سطح جامعه شناسایی کنید و بهطور پیوسته با آنها در ارتباط باشید. پیامهای سادهای ارسال کنید و بهطور خلاصه محصول موردنظر خود را ارائه دهید.
مطمئن شوید که کار میکند
تمام هدف پشت سر برند این است که به رشد کسبوکار خود کمک کنید. اگر شما به نتایجی که انتظار داشتید دست پیدا نکردید، هوشمندانه است که چیز جدیدی را امتحان کنید.
نظر شما چیست؟